Thursday, November 29, 2007

"Att gå på en smäll, och sen rusa som en tjur rakt in i nästa."

OK.
Såhär ligger det till.

Madame är besiktigad, bortlovad, och såld.
Signed, sealed, delivered.

Men, som de säger: det enda sättet att glömma en gammal båt, är en ny båt.
Vägen tillbaka går alltså via Blocket. Och varför vänta?

Vi letar alltså efter:
Charmig, äldre träbåt i 08-området. Stor sittbrunn, helst diesel. Pris: max ca 40 000. Minst 2 kojer, med spis, stora stuvutrymmen, och fungerande el. Maxfart: ca 7 knop.

So far: två tänkbara objekt.

Det ena liknade faktiskt en båt från håll, men från insidan mest en 60-tals husvagn/värmestuga i Idre.

Ombyggd invärtes i masonit, panel, spånskiva och plywood. Inbyggda element, smart ankarwinsch, egensvetsad diskho, soldriven kajutafläkt, hemmabyggt kylskåp och lysrör överallt. På det hela taget väldigt fiffig. Tyvärr är väl dock fiffighet inte det jag är ute efter, i första hand. Då hade jag väl varit en stolt ägare till en oförstörbar Utter vid det här laget.

Droppen var väl toaletten, placerad mitt i sittbrunnen. Perfa om man inte är så blyg. Men som sagt, lite för fiffigt för mig.

Det andra objektet: Ljuvligt. Rent ljuvligt.
Lik Madame på alla sätt, om än lite yngre och med något mindre av 40-talets mer rundade charm. Men mindre brandfarlig (diesel istf bensin), servad motor, bra pris, finfin kajuta, stor sittbrunn, vackra linjer, ljust trä, nydragen el, generöst utrustad.

Dock:
Rutten på tre ställen.
I behov av viss skrapning och omlackering.
Står utan båthus.
Och det jobbigaste. Ingen stereo.

Har fått ned priset en del, vilket väl täcker några snickartimmar, men långt ifrån alla.
Och det kokar ner till det här:

Orkar jag bygga ett till båthus?
Pallar jag en vår till, lik den förra?
Är det en dum idé att försöka hindra rötan i år, och fixa det nästa höst?
Köper jag rentav på mig samma problem som jag löste genom att sälja Madame?

Dvs: Är jag beredd att hoppa ner i samma brunn två gånger?



Well, jag har tre dagar på mig att bestämma mig.

2 comments:

Anonymous said...

kollar du på 20st så är säkert en av dom ännu bättre. hur många såna här finns det i sverige egentligen? kan man hitta dom på nåt annat sätt en per annons???

Anonymous said...

Blir det nån båt eller?